Jaki terminal płatniczy wybrać dla swojej firmy?

Dynamicznie zmieniające się otoczenie biznesowe motywuje przedsiębiorców do szukania rozwiązań mających na celu usprawnienie działania ich firm oraz wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów. Jednym z rozwiązań, które coraz wyraźniej odznacza swoją obecność w realiach gospodarczych, jest obrót bezgotówkowy. Starając się zwiększyć swoją konkurencyjność, coraz więcej punktów handlowo-obsługowych wprowadza możliwość płacenia za pomocą narzędzia jakim jest terminal do kart płatniczych. Klienci cenią sobie takie rozwiązanie ze względu na wygodę. Przedsiębiorcy muszą jednak odpowiedzieć sobie na pytanie – jaki terminal płatniczy wybrać?

Terminal POS – potrzeby
W zależności od charakterystyki prowadzonej działalności prowadzący dany biznes może wybrać terminal do płatności kartą, który jest mobilny (mPOS – mobile Point of Sales) lub stacjonarny (tradycyjny POS).
• Stacjonarny terminal do kart płatniczych to urządzenie, z którym mamy kontakt w większości sytuacji związanych z obsługą bezgotówkową. Kina, restauracje, hotele i sklepy to jedynie wybrane miejsca, w których korzystamy z dobrodziejstw płatności przy użyciu kart. Tradycyjny terminal POS to urządzenie samodzielne, które przy użyciu sieci internet, linii telefonicznej lub technice przesyłu danych w sieciach GSM (GPRS) pozwala na sprawną realizację zakupów bez użycia gotówki.
• Terminal mPOS to mobilny czytnik, który działa w połączeniu ze smartfonem lub tabletem. Urządzenie mobilne, z którym współpracuje ten terminal do płatności kartą, musi mieć połączenie z internetem (w niektórych przypadkach wykorzystywany jest bluetooth). Poprzez użycie tych dwóch urządzeń dokonuje się płatność kartą oraz połączenia z centrum autoryzacyjnym. Z terminali mPOS korzystają więc chętnie np. taksówkarze, właściciele food trucków lub pracownicy gastronomii obsługujący zamówienia na dowóz.
Stacjonarny terminal POS znajduje swoje zastosowanie w coraz większej ilości punktów handlowo-usługowych. Większa ilość transakcji, chęć sprawnej i szybkiej obsługi, wyższe przychody danego punktu to wybrane cechy biznesu, dla którego bardziej odpowiednim rozwiązaniem jest zastosowanie tradycyjnego terminalu płatniczego.

Opłaty za terminal płatniczy
W przypadku oferty agentów rozliczeniowych dotyczących mobilnych terminali do płatności kartą najczęściej występującym rozwiązaniem jest sprzedaż urządzenia oraz pobieranie płatności za transakcję. Terminale mPOS dostępne są za kilkaset złotych, przy czym dolny próg wynosi 200 zł. Stawki opłat za transakcję są ustalane indywidualnie z dostawcą terminala, ale oscylują w zakresie 1-1,5%. Należy podkreślić, iż koszty te są wyższe niż w przypadku rozwiązania jakim jest stacjonarny terminal POS.
Stacjonarne terminale są oferowane przedsiębiorcom za cenę abonamentu miesięcznego wahającego się w przedziale od 30 do 70 zł w zależności od okresu trwania umowy oraz poziomu obrotów. Procentowy poziom opłaty za transakcję wynosi średnio 0,6-0,7%.

Terminal POS – pozostałe czynniki
Przy wyborze odpowiedniego rozwiązania należy wziąć pod uwagę również inne aspekty, wykraczające poza technologię i koszty. W zależności od konkretnego przypadku przedsiębiorca może być zainteresowany dopasowaniem oferty pod kątem usług dodatkowych takich jak:
• cashback (umożliwienie podjęcia gotówki z kasy przy płatności kartą),
• DCC (umożliwienie rozliczenia transakcji w walucie, w której wydana została dana karta),
• doładowanie telefonu czy usługa płatności za rachunki.
Bardzo istotnym aspektem jest również poziom świadczenia usług posprzedażowych i serwisowych, które zapewnia dostawca. Potencjalne problemy wynikające z częstych awarii bądź długiego czasu ich naprawy nie powinny spędzać snu z powiek przedsiębiorcy decydującego się na wykorzystanie terminali w swojej działalności.

Odbierz nawet do trzech darmowych terminali: