Cashback – gotówka prosto z terminala płatniczego

Terminal do kart płatniczych nie służy tylko do uiszczania płatności z wykorzystaniem urządzenia mobilnego lub karty. Istnieje co najmniej kilka usług dodatkowych, które mogą być świadczone przy wykorzystaniu mobilnego terminala płatniczego (mPOS) lub stacjonarnego terminala POS. Przyjrzyjmy się jednej z takich dodatkowych usług, jaką jest usługa cashback.


Wypłata gotówki w sklepie
Cash back to usługa, dzięki której posiadacz karty płatniczej może podjąć gotówkę z kasy po dokonaniu płatności kartą. Wypłata gotówki w sklepie stanowi alternatywę dla pobrania gotówki w oddziale banku bądź z bankomatu. Obecnie posiadacz karty Visa może wypłacić w ramach tej usługi do 300 zł, natomiast właściciel karty MasterCard – z limitem w wysokości 500 zł. Co ważne, skorzystanie z cashback jest możliwe, gdy bank w którym mamy konto umożliwia nam użycie tej funkcjonalności, zaś kwota pierwotnego zakupu może być niższa niż kwota jaką wypłacamy. Punkty handlowe oferujące tę usługę wykorzystują w celach informacyjnych logo cash back. Przy zakupie należy poinformować sprzedawcę o zamiarze wypłacenia określonej kwoty.

Wypłata gotówki z karty kredytowej – zalety cash back
Usługa ta nie zyskałaby na popularności, gdyby nie wychodziła naprzeciw potrzebom klientów. Podstawową przewagą jaką niesie ze sobą usługa cashback jest możliwość zaoszczędzenia czasu. Do wypłaty gotówki możemy przystąpić w trakcie standardowych zakupów w punkcie usługowo-handlowym, takim jak choćby stacja benzynowa czy sklep spożywczy.
Według danych z 2014 r. usługę cashback miało w swojej ofercie ok. 70 tys. punktów w Polsce, można więc powiedzieć, że jest to bardzo konkurencyjna liczba w porównaniu do ilości placówek bankowych i sieci bankomatów. Co więcej, usługa cash back nie nastręcza dodatkowych kłopotów formalnych, ponieważ transakcja jest zatwierdzana poprzez podpis lub użycie kodu PIN. Istotny jest również fakt, że większość banków nie pobiera w związku z usługą cash back żadnych dodatkowych opłat.

Cash back to nie money back – problemy z rozróżnieniem usług
Niewykluczone, że rozmawiając z kimś o usłudze cash back usłyszymy opis usługi odbiegający znacząco od wcześniej przedstawionego. Często bowiem zdarza się, iż usługa cash back jest mylona z usługą money back. Ta ostatnia polega na zwrocie przez bank posiadaczowi karty części wydatków dokonanych w formie transakcji bezgotówkowych. Na dzień dzisiejszy usługa ta ma już za sobą okres swojej największej popularności – usługa moneyback została historycznie wprowadzona do oferty banków w Polsce w ramach popularyzacji rozwiązań opartych na płatnościach bezgotówkowych. Po dokonaniu określonego rodzaju zakupów (w niektórych przypadkach premiowane były wszystkie) część wydatków wracała na konto posługującego się kartą płatniczą. Stawki zwrotu wahały się od 1% (w opcji zwrotu za wszystkie zakupy) do nawet 3-5% (jedynie dla wybranych płatności). Wydaje się, że ostatecznym argumentem przeciw kontynuacji oferowania usługi money back przez banki były obniżki stawki interchange, które dokonywały się w przeszłości (ostatnia obniżka do 0,2-0,3% w styczniu 2015 r.). Gdy stawka interchange wynosiła ponad 1% banki miały zdecydowanie większe pole manewru w zakresie możliwości dzielenia się zyskami ze swoimi klientami.

Terminal do kart płatniczych – narzędzie wielozadaniowe
Usługa cash back jest, jak wspomniano, tylko jedną z kilku usług możliwych do zaoferowania w ramach korzystania z rozwijającego się w Polsce rynku terminali POS. Właściwa polityka informacyjna banków, a także wzrost świadomości i wiedzy finansowej Polaków, powinny doprowadzić w kolejnych latach do wzrostu wykorzystania tej formy dostępu do gotówki przy wykorzystaniu płatności bezgotówkowych.

    Odbierz nawet do trzech darmowych terminali: